Selv om Danmark på mange måder er lukket ned, er der fuld gang i produktionen på bedrifterne i Østjylland. Jeg er helt sikker på, at det er noget, forbrugerne sætter stor pris på. Nogle tager det måske som en selvfølge, at der er gode danske fødevarer på hylderne i dagligvarebutikkerne. En forudsætning for, at fødevarerne er til rådighed, er vores daglige indsats. Vi gør en forskel – det kan vi sagtens være stolte af lige nu.
Foråret er forsigtigt ved at starte op, og selv om samfundet er i en svær tid, hvor alt er vendt på hovedet, er vi så heldige inden for vores erhverv, at vi nu skal forholde os til andet end Corona. Det er nu, vi skal have afgrøderne startet op efter en mild og våd vinter. Vi har nogle gylletanke, der er fulde, og nu får vi mulighed for at få noget af det kørt ud. For nogle er sæsonen blevet forkortet med 5-6 uger på grund af de store mængder regn. Det gør, at vi nu skal have kørt en hel del gylle ud på kortere tid. Selv om vi får travlt, skal vi huske at behandle os selv og vores medarbejdere fornuftigt. Husk at meget trætte personer medvirker til flere fejl. Husk det nu!
I finansverdenen er landmænd pludselig blevet en stabil kundegruppe, observerede jeg på Facebook her til morgen. Nu bliver vi ikke bare tålt, men anerkendt og respekteret. Det er godt for selvforståelsen - det skal vi tage til os. Vi kører videre med vores dagligdag og løser de opgaver, der er, så vi kan levere de fødevarer, der bliver efterspurgt. Nogle oplever endda, at der er større efterspørgsel end tidligere. Det har TV MidtVest lavet et indslag om, som du kan se her: tvmidtvest.dk.
Landbrug & Fødevarers medieprofil
Du har måske bemærket, at Landbrug & Fødevarer har været lidt tilbageholdende i forhold til pressen på det seneste. Det er et bevidst valg. Landbrug & Fødevarer arbejder naturligvis på de indre linjer med kontakter til regeringen og statsadministrationen. Man kunne være fristet til at gå ud med bulder og brag og fortælle hele verdenen, at de nu må erkende, at den danske landbrugssektor er både vigtig og effektiv. Men Landbrug o& Fødevarers klare opfattelse er, at netop ydmygheden ved at holde fokus på vores kerneopgave er med til at øge respekten for vores erhverv. Derfor har Landbrug & Fødevarer valgt en forholdsvis lav medieprofil.
Fortæl din historie i lokalområdet
Landboforeningen bakker naturligvis op om Landbrug & Fødevarer overordnede medieprofil. Men samtidig mener vi, at vi kan bidrage til at skabe tryghed hos den nære omverden, hvis nogle af jer deler små historier på Facebook fra hverdagen. Det kan for eksempel være et billede fra malkestalden med en lille tekst, der fortæller, at nu er der igen leveret mælk til mejeriet, som kan købes i dagligvarebutikken om en dags tid. Det kan også være et billede fra grisestalden med en tekst om, at der er leveret grise til slagteriet, som snart kan findes i køledisken som hakket kød. Målet er at fortæller omverdenen, at selvom rigtigt meget er unormalt, så fungerer landbruget stadig.
Mere information
Landboforeningen og Landbrug & Fødevarer vil løbende informere om udviklingen i Corona-smitten på Facebook og hjemmesider. Du kan læse mere på Landbrugsinfo.
Hvis du har spørgsmål eller udfordringer, jeg kan være behjælpelig med, er du velkommen til at kontakte mig. Du er også velkommen til at kontakte et af de andre medlemmer i bestyrelsen.
God arbejdslyst derude i det skønne forårsvejr. Solen gør noget ved os, om vi vil det eller ej.
Christian Jensen
Kontakt foreningssekretariatet på telefon 87 28 26 02